Google AI Mode kontra Perplexity - ocena wyników
Czy eksperymentalna funkcja wyszukiwarki Google ma szanse w starciu z Perplexity - narzędziem ery AI? - sprawdź wyniki testów.

Google AI Mode to nowa, eksperymentalna funkcja, którą mogą uruchomić subskrybenci Google One AI Premium. Aby dołączyć do testerów, należy się zapisać na listę oczekujących w Google Labs. W artykule porównuję wyniki i sposób ich prezentacji między Google AI Mode i Perplexity.
W odróżnieniu od dotychczasowych AI Overviews, które są zintegrowane bezpośrednio z tradycyjnymi wynikami wyszukiwania, AI Mode działa jako całkowicie oddzielna zakładka i oferuje interfejs konwersacyjny znany z chatbotów. Google zdradziło, że na zapleczu AI Mode działa zmodyfikowana wersja Gemini 2.0 - dużego modelu językowego od Google.
Perplexity AI jest wyszukiwarką opartą na dużych modelach językowych, oferującą odpowiedzi na pytania użytkowników na podstawie źródeł dostępnych w internecie. Perplexity prezentuje wyniki w formie odpowiedzi tekstowych zawierających bezpośrednie cytaty oraz odnośniki do oryginalnych źródeł informacji. Dodatkowo platforma umożliwia dostęp do zaawansowanych narzędzi, w tym analizy dokumentów, generowania artykułów.
AI Mode w swoim sposobie działania i prezentacji informacji na pierwszy rzut oka przypomina narzędzie Perplexity, które już znalazło wielu entuzjastów wśród miłośników technologii, AI i profesjonalistów różnych branż. Warto podkreślić, że Google tworząc AI Mode może korzystać bezpośrednio z całego bogactwa informacji, jakie są zaszyte nie tylko w rankingu i algorytmach rządzących wyszukiwarką, ale także w szeregu usług giganta z Mountain View. Wspomnieć można chociażby o cennych danych, jakie zawierają feedy produktowe wgrywane do Google Merchant Center lub wizytówki biznesów w Google Maps.
Metodologia testów
Przyjąłem perspektywę „zwykłego użytkownika”, który testuje AI Mode, wykorzystując frazy, jakie mogą pojawiać się w codziennych sytuacjach.
- Testy będą prowadzone w języku angielskim, ponieważ AI Mode działa obecnie jedynie w tym języku.
- Perplexity będzie używane w darmowym trybie „Auto” (przyjąłem założenie, że AI Mode jest planowane jako bezpłatna funkcja).
- Istotnym aspektem testowania jest fakt, że Google wymaga zgody użytkownika na zapisywanie historii wyszukiwania i personalizuje swoje odpowiedzi.
Kategorie Testowanych Zapytań
1. Pytania edukacyjne
Zapytanie: How does photosynthesis work? (Jak działa fotosynteza?)
Odpowiedź AI Mode:

Odpowiedź Perplexity:

Zwycięzca: Perplexity
Zarówno AI Mode jak i Perplexity wyjaśniły proces fotosyntezy w przystępny sposób. Odpowiedź od Perplexity poprawnie wyświetla indeksy dolne wewnątrz wzoru reakcji fotosyntezy. Zakładam, że niepoprawne wyświetlanie indeksu dolnego w AI Mode to tymczasowy błąd (w Gemini wzory chemiczne wyświetlane są prawidłowo). Zaletą odpowiedzi od Perplexity jest sekcja "People also ask" zachęcająca do dalszego pogłębiania wiedzy i rozjaśnienia własnych wątpliwości na temat skomplikowanych pojęć.
2. Pytania transakcyjne
Zapytanie: Google Pixel 9 Pro XL 512 GB
Ponieważ pytam o model w konkretnym wariancie, zakładam, że odpowiedź powinna kierować do miejsc, gdzie można kupić taki telefon. Użytkownik formułujący takie zapytanie musi wcześniej wiedzieć o istnieniu tego specyficznego wariantu.
Odpowiedź AI Mode:

Odpowiedź Perplexity:

Zwycięzca: Perplexity
AI Mode zaprezentowało w swojej odpowiedzi wylistowaną specyfikację telefonu. Perplexity po krótkim opisie urządzenia zaprezentowało product boxy z linkami, gdzie można kupić interesujący nas model. Dodatkowo pierwszy z product boxów umożliwia kupienie telefonu z darmową dostawą przy pomocy pojedynczego kliknięcia (dla użytkowników z kontem Pro i podpiętą kartą).
3. Pytania porównawcze
Zapytanie: MacBook Air M3 vs Dell XPS 13 comparison (porównianie MacBook Air M3 vs Dell XPS 13)
Odpowiedź AI Mode:

Odpowiedź Perplexity:

Zwycięzca: Perplexity
Perplexity w sposób bardziej przejrzysty i zwięzły przedstawia porównanie kluczowych parametrów technicznych MacBook Air M3 oraz Dell XPS 13, prezentując je w czytelnej tabeli. Dzięki temu użytkownik szybko może zorientować się w różnicach specyfikacji obu urządzeń – takich jak procesor, grafika, pamięć, opcje wyświetlacza oraz czas pracy na baterii. Dodatkowo, Perplexity ułatwia dalszą decyzję zakupową, prezentując bezpośrednie linki do produktów wraz z cenami.
Z kolei AI Mode przedstawia informacje bardziej opisowo, bez tak klarownego zestawienia szczegółowych danych technicznych, co sprawia, że użytkownik musi poświęcić więcej czasu na ich analizę. W efekcie, Perplexity okazuje się wygodniejszym i efektywniejszym narzędziem przy podejmowaniu szybkich decyzji zakupowych czy technicznych.
4. Zapytania lokalne
Zapytanie: Where to eat vegan in Łódź (Gdzie zjeść wegańsko w Łodzi)
Odpowiedź AI Mode:

Odpowiedź Perplexity:

Zwycięzca: AI Mode
Restauracja Boho, która znajduje się pierwsza na liście od Perplexity jest już na stałe zamknięta. Odpowiedź od AI Mode posiada wyraźny podział na restauracje stricte wegańskie oraz te z wegańskimi opcjami. Odpowiedź AI Mode zawiera link do Happy Cow — serwisu/mapy z wegańskimi i wegetariańskimi lokalami. Błąd Perplexity wynika z kolei stąd, że Happy Cow (użyte jako źródło informacji) nie posiada zaktualizowanej informacji na temat Boho. Google najprawdopodobniej używa informacji pochodzących z wizytówek "Moja firma", gdzie Boho funkcjonuje jako zamknięta. Mimo, że uznaję AI Mode za zwycięzcę ze względu na aktualne i zgodne ze stanem faktycznym informacje, warto pochwalić Perplexity za to że dodatkowo prezentuje interaktywną mapkę oraz przedstawia wyniki bardziej szczegółowo – każda restauracja jest opisana z adresem, charakterystycznymi cechami lokalu oraz podsumowaniem opini na temat lokalów.
5. Zapytania wymagające połączenia informacji z różnych źródeł
Zapytanie: Does the Cybex e-Gazelle S stroller fit in the trunk of a Tesla Model 3? (Czy wózek Cybex e-Gazelle S mieści się w bagażniku Tesli Model 3?)
Odpowiedź AI Mode:

Odpowiedź Perplexity:

Zwycięzca: Perplexity
W tym pojedynku zwycięzcą zostaje Perplexity. Dzięki jasnej analizie użytkownik dokładnie wie, jak dużo miejsca pozostanie, a także otrzymuje praktyczne wskazówki, np. o możliwości powiększenia przestrzeni bagażowej poprzez złożenie tylnych siedzeń. Dodatkowo poza sekcją ze źródłami, Perplexity wyświetla zdjęcia wózka, na których są rozpisane jego wymiary.
6. Zapytania o pogodę
Zapytanie: Weather in Los Angeles (Pogoda w Los Angeles)
Odpowiedź AI Mode:

Odpowiedź Perplexity:

Zwycięzca: Perplexity
Perplexity oferuje bardziej szczegółowe i przyjazne dla użytkownika informacje. Prezentuje je w atrakcyjnej wizualnie formie, zawiera interaktywny widżet z prognozą pogody na cały tydzień oraz szczegółowe dane dotyczące aktualnych warunków, takie jak temperatura, wilgotność, siła wiatru, widoczność, zachmurzenie oraz indeks UV. Dzięki temu użytkownik uzyskuje pełny i szybki przegląd prognozy.
Odpowiedź AI Mode zawiera sam tekst, nie posiada nawet bullet pointów ani wyboldowaniach ważnych danych.
Google AI Mode - niewykorzystany potencjał
Podchodząc do testów podejrzewałem, że nowość od Google zje na śniadanie jednego z jednorożców wśród usług zbudowanych na fali boomu na AI. Wyszukiwarkowy gigant posiada zaplecze, które umożliwia łaczyć aktualne dane z różnych źródeł, pośredniczy w sprzedaży wielu usług, wydawcy, portale, serwisy, sklepy internetowe od kilku dekad są tworzone tak, aby być zgodnymi z wytycznymi Google, a jednak sposób prezentacji odpowiedzi w AI Mode to zazwyczaj jedynie kilka akapitów tekstu z okazjonalnym wyboldowaniem lub wylistowaniem w formie bullet pointów istotnych informacji.
Myślę że koncepcja oddzielnej zakładki w wyszukiwarce, która umożliwia pytającemu sformułować dłuższe, bardziej złożone zapytania, na które nie zawsze jest w stanie odpowiedzieć pojedynczy link ma pewien potencjał, ale obecnie gdy w wyszukiwarce prezentowane są odpowiedzi AI Overviews (w Polsce "Przegląd od AI"), to klasyczna wyszukiwarka jest lepszym miejscem do formułowania takich zapytań niż AI Mode. Tam dostaniemy zarówno skondensowaną odpowiedź od AI jak i wszelkie dodatkowe SERP features (np. widżet pogodowy, kursu walut, cen lotów itd.), nie wspominając nawet o klasycznej liście 10 linków, która znana jest z wyszukiwarki.
Co ciekawe nawet chatbot Gemini używany na dedykowanej stronie prezentuje informacje w bardziej atrakcyjnej formie:

Tymczasem Perplexity zdecydowanie lepiej radzi sobie w większości kategorii testowych, takich jak pytania edukacyjne, transakcyjne, porównawcze, wymagające łączenia informacji z różnych źródeł oraz pogodowe. Jego największymi zaletami są szczegółowość, czytelna prezentacja danych (np. w formie tabel czy interaktywnych widżetów), a także praktyczne wskazówki oraz wygodne linki do dalszych działań (np. zakupu produktu).
Jedyne momenty, w których Perplexity ujawnia swoje słabości to pytania, w których wymagany jest aktualny kontekst. Usługa czasem prezentuje informacje, które uległy dezaktualizacji.
Wydaje się, że Perplexity w dużo bardziej dojrzały sposób podchodzi do tego, czym jest poszukiwanie odpowiedzi z pomocą dużych modeli językowych i stanowi produkt będący unikalnym połączeniem chatbota i wyszukiwarki. W Perplexity dostajemy zarówno propozycje kolejnych pytań jak i możliwość exportu każdej odpowiedzi do plików pdf, markdown i docx, co może być przydatne przy kolejnych rozmowach z chatbotami, aby zasilić je wiedzą. Każda rozmowa z Perplexity może być również udostępniona w formie unikalnego linku.
Być może bardziej adekwatnym konkurentem dla Perplexity byłaby klasyczna wyszukiwarka dostępna na stronie głównej Google lub chatboty takie jak: ChatGPT, Google Gemini lub Claude (który od niedawna wspiera również wyszukwianie informacji w internecie).